b.c. 1460, Oudewater, Neth.
d.Aug. 13, 1523, Bruges
Flemish Gerard David Locations
Netherlandish painter. He is known as the last of the Flemish Primitives. Although born in the northern Netherlands, he moved to Bruges as a young man, and most of his work expresses the impassive, unmannered, microscopically realistic approach peculiar to south Netherlandish art in the time of Jan van Eyck. David was skilled at synthesizing the art of several important south Netherlandish predecessors, adapting, for instance, the compositions of van Eyck and the technique of Hugo van der Goes. He was also influenced by Hans Memling, whose example led him to refine and polish his cruder northern Netherlandish style and to adopt the popular theme of the Virgin and Child enthroned. Related Paintings of Gerard David :. | Portrait of a standing cavalier | Rest on the Flight into Egypt | Virgin and Child with the Milk Soup | The Adoration of the Magi | Triptych of Jean Des Trompes | Related Artists:
tidemandTidemand kom vid 17 års ålder till Köpenhamns konstakademi, studerade där i fem år, tänkte sedan utbilda sig till historiemålare i Munchen, men valde i stället på en kamrats råd Dusseldorf till studieort och reste dit 1837. Han blev elev av Theodor Hildebrandt, men tog tidigare intryck av Carl Friedrich Lessings relativt realistiska historiemåleri. Hans första större målning behandlade ett svenskt ämne, Gustaf Vasa talar till dalkarlarna vid Mora (1841). Målningen inköptes av Rhens och Westfalens konstförening samt förskaffade Tidemand ett resestipendium från Norge och beställning på en altartavla till Vor Freisers kirke i Kristiania.
Han reste sedan till Munchen och Italien, återvände till Norge på ett kort besök sommaren 1842, gjorde en studieresa i fjälltrakterna för att samla material till en påtänkt fosterländsk historiemålning, men kom nu till klarhet över sitt mål. Han ville, som han själv yttrat, skildra detta kraftiga naturfolks karaktär seder och vanor. Hans första tavla i detta syfte var Sagoberätterskan 1844, inköptes av drottning Josefina och förskaffade konstnären medlemskap av svenska konstakademien. Efter nya studieresor i Norge målade han Söndagskväll i Hardanger köptes av Oscar I, på slottet i Kristiania och Gudstjänst i en landskyrka. Han bosatte sig 1845 på allvar i Dusseldorf och vann snart ett namn genom de norska bondelivsbilderna. Samma år målade Tidemand i samarbete med Hans Fredrik Gude den romantiska Brudefärden i Hardanger.
Revolutionsoroligheterna hade vid denna tid drivit de norske konstnärerna hem till Norge, och det såg ut, som skulle konsten nu bli rotfäst i hemlandet. Impulsen till en nationell konst gavs, men då lugn åter inträdde, återvände konstnärerna till utlandet. Under de närmaste åren målade Tidemand för det av Oscar I uppförda lilla lustslottet Oskarshal, som pryddes av uteslutande norska konstverk, serien Norskt bondeliv. Hans sista arbete var förstudier till en aldrig utförd historiemålning, Kristian IV grundlägger Kristiania, beställd av Oscar II. Tidemand skapade även tre altartavlor. I samarbete med Gude målade han Afton på Kröderen (1849), Ljustring (1850), Likfärd på Sognefjorden (1853), Fiskare i fara (1859), med Sophus Jacobsen Lappar på renjakt (1873) och med Morten M??ller Sinclairs landstigning i Romsdalen (1875).
Han blev av sin samtid hyllad som Norges främsta representativa konstnär. Hans betydelse ligger i att han i sin konst gav uttryck åt det nationella uppvaknandet i sitt hemland. På samma gång föreställde han det norska folket för den stora allmänheten i utlandet. I Tyskland betraktades han som en av de främsta representanter i samtidens konst. Han fick många utmärkelser såväl i Tyskland som i Paris och i England, och hans arbeten såldes till höga pris. Sina mest omtyckta målningar upprepade han med tillhjälp av flera medhjälpare gång på gång, några i ända till 12 exemplar. Många av hans arbeten är återgivna i kopparstick och litografi. L. Dietrichson utgav Adolph Tidemand, hans liv og hans værker (2 delar, 1878-79).
john masefield(born June 1, 1878, Ledbury, Herefordshire, Eng. ?? died May 12, 1967, near Abingdon, Berkshire) English poet. He went to sea in his youth, then lived precariously for several years in the U.S. before settling in London. He is best known for his poems of the sea, Salt-Water Ballads (1902, including "Sea Fever" and "Cargoes"), and for his long narrative poems, such as The Everlasting Mercy (1911), containing phrases of colloquial coarseness that were unknown in earlier 20th-century English verse. After he became poet laureate in 1930, his poetry became more austere. He also wrote adventure novels, sketches, and works for children.
Thomas Daniell1749-1840,was an English landscape painter. He was born at the Chertsey inn, kept by his father, in 1749, and apprenticed to an heraldic painter. Daniell, however, was animated with a love of the romantic and beautiful in architecture and nature. Up to 1784 he painted topographical subjects and flower pieces. By this time his two nephews had come under his influence, the younger, Samuel, being apprenticed to Medland the landscape engraver, and the elder, William, being under his own care. In this year (1784) he embarked for India accompanied by William Daniell, and found at Calcutta ample encouragement. Here he remained ten years, and on returning to London he published his largest work, Oriental Scenery, in six large volumes, not completed till 1808. From 1795 until 1828 he continued to exhibit Eastern subjects, temples, jungle hunts, &c., and at the same time continued the publication of illustrated works. These are Views of Calcutta; Oriental Scenery, 144 plates; Views in Egypt; Excavations at Ellora; Picturesque Voyage to China. These were for the most part executed in aquatint.